کد خبر: 1069716
تاریخ انتشار: شنبه 20 مهر 1392
خانه » سایت های خبری » سرآمد » درخواست اسلام آباد از ایران برای تکمیل پروژه خط لوله صلح
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

پس از درخواست کمک 2 میلیارد دلاری اسلام آباد از تهران، این بار پاکستان از ایران خواست تا کار تکمیل پروژه خط لوله صلح در خاک این کشور را بر عهده گیرد.

به گزارش چی 24 به نقل از سرآمد:

مقامات پاکستانی با اعلام اینکه تحریم‌‌های وضع شده بر ضد ایران مانع از تأمین مالی پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان شده است، از تهران خواستند تا خود تکمیل این پروژه را در خاک پاکستان بر عهده گیرد.

این درخواست از سوی «اسحاق دار» وزیر دارایی پاکستان و در جریان دیدار وی با «علی طیب‌نیا» همتای ایرانی‌اش در واشنگتن مطرح شده است.

طبق بیانیه سفارت پاکستان در آمریکا، وزیر دارایی پاکستان در این دیدار با اشاره به لزوم کمک ایران برای رفع محدودیت‌های موجود در راه توسعه مناسبات 2 کشور، از مقامات ایران خواست تا امکان ساخت این پروژه در خاک پاکستان را نیز مورد بررسی قرار دهند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران مانع از تأمین منابع مالی مورد نیاز آن از سوی اسلام‌آباد و کنار کشیدن نهادهای مالی بین‌المللی از مشارکت در این پروژه شده است لذا 2 طرف توافق کردند تا گزینه‌های مالی موجود در قالب تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

این در حالی است که چند روز پیش نیز «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت پاکستان از ایران خواسته بود تا برای تکمیل این پروژه مبلغ 2 میلیارد دلار به اسلام‌آباد پرداخت کند.

پیش از این، ایران اعلام کرده بود که حاضر است مبلغ 500 میلیون دلار برای تکمیل این پروژه به ‌عنوان وام در اختیار اسلام‌آباد قرار دهد.

طبق توافق انجام شده میان تهران و اسلام‌آباد، این خط لوله 56 اینچی باید تا پایان سال 2014 میلادی به اتمام برسد و اگر کشوری نتواند تا این زمان خط لوله را در خاک خود تکمیل کند روزانه باید مبلغ سنگینی را به عنوان جریمه پرداخت نماید.

این در حالی است که کار ساخت این پروژه در خاک ایران تقریبا به اتمام رسیده است اما به‌رغم موافقنامه امضا شده بین روسای جمهور 2 کشور در اسفند سال گذشته، اسلام‌آباد هنوز کار ساخت این خط لوله را در خاک خود آغاز نکرده است.

براساس این طرح، قرار است در فاز اول سالانه هشت میلیارد و 700 میلیون مترمکعب از گاز ایران به پاکستان صادر شود که این میزان در مراحل بعدی به به 40 میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد.

پاکستان در حال حاضر به‌ شدت با بحران انرژی و کمبود برق و گاز دست‌و پنجه نرم می‌کند که اجرای این پروژه می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای نیاز این کشور در این بخش را مرتفع سازد.

گزارشات حاکی از آن است که «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان که قرار است اول آبان ماه برای دیدار با اوباما عازم واشنگتن شود، موضوع خط لوله گاز ایران را از جمله محورهای مهم مذاکرات خود با طرف آمریکایی قرار داده است.

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین